Geschapen als man of vrouw
‘Echt vrouw zijn is een speciale roeping van God om de glorie van Zijn Zoon te tonen op een manier die niet zou worden getoond als er geen vrouwen waren’.John Piper
Wat betekent het om vrouw te zijn? Wat betekent het om Christenvrouw te zijn? Wat is de waarheid over mijn rol als vrouw? zijn allemaal vragen die we onszelf misschien wel eens gesteld hebben. En in deze tijd, waar zoveel ideeën op ons afkomen over wat het betekent om vrouw te zijn, is het van groot belang dat we weten wat de Bijbel zegt over wie we zijn. Het is belangrijk omdat alleen in het kennen van de waarheid uit de Bijbel, er echte vreugde en rust voor ons hart is. Daarom willen we graag met jullie ons verdiepen in deze belangrijke waarheid omtrent ons vrouw zijn. God heeft ons geschapen om in deze wereld als vrouw Hem te verheerlijken.
Zowel man als vrouw zijn geschapen naar Gods beeld en zij laten ieder op hun eigen unieke manier een deel van God zien. Man en vrouw zijn verschillend geschapen en de biologische kenmerken stellen vast of je man of vrouw bent. Dit is belangrijk, want als man ontvang je in deze wereld een andere roeping dan als vrouw. God heeft vrouwen geroepen als ‘leven-gever’ (Gen.3:20) en als ‘hulp tegenover haar man’ (Gen.2:18). De man kreeg de opdracht om de aarde te bewerken (Gen. 2:15) en ook ontving hij de geboden waaraan Adam en Eva zich moesten houden in de hof (Gen 2:16-17). Man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijkaardig. Zij zijn geschapen als twee gelijkwaardige mensen die met hun eigen unieke roeping elkaar mogen aanvullen. Samen mogen zij zo als gezinseenheid Gods opdracht in deze wereld vervullen (Gen. 1:28). Als vrouw mag je je bijzondere plaats in deze wereld innemen en zo getuigen van de goedheid van God.
Door de eeuwen heen is de plaats en de roeping van de vrouw steeds een strijdpunt geweest, omdat het gaat over het Evangelie en de glorie van God. Het is een strijd in het hart van vrouwen, in de overtuiging van mannen en in het denken in deze wereld. Om een beetje te begrijpen hoe het komt dat wij over vrouwen denken zoals we denken, is het van groot belang om terug te gaan in de recente geschiedenis.
Vanaf ca. 1840 zijn de feministische golven over ons heengegaan en deze golven hebben heel grote invloed gehad op ons denken nu. Omdat het belangrijk is om te weten waarom we op een bepaalde manier zijn gaan denken is het van belang om onze aandacht even te richten op vier feministische golven die over ons heen zijn geslagen.
De eerste feministische golf (ca. 1840-1920): Deze ontstond in de kerk bij vrouwen die zich sterk maakten voor het idee dat God vrouwen helemaal geen mindere plaats toebedeelt, omdat zowel man en vrouw naar Gods beeld geschapen zijn. Dit is iets goeds, want vernedering, misbruik of onderdrukking van een vrouw is iets wat tegen de Bijbel ingaat. Echter…in deze beweging waren er steeds meer vrouwen die vragen zetten bij de onfeilbaarheid van Gods Woord. Ook kwam vanuit deze golf de abortusbeweging op gang onder leiding van Margaret Sanger. Met het bereiken van stemrecht voor vrouwen kwam er een einde aan deze eerste feministische golf.
De tweede feministische golf (ca. 1960-1990): Deze ontstond na de Tweede Wereldoorlog in de jaren ’60. Er werd gestreden voor gelijke rechten op de werkvloer, crèches en naschoolse opvang, recht op anticonceptie en legalisering van abortus. Betty Friedan en Gloria Steinem waren grote namen in deze beweging. Het doel van deze golf was vrouwen te bevrijden van mannelijke overheersing. Maar eigenlijk was de onderliggende agenda het afschaffen van de rolverdeling van man en vrouw, het ondermijnen van het traditionele huwelijk en het gezin, legitimatie van homoseksualiteit en de promotie van de feministische agenda in het onderwijs. Mensen gingen ‘kiezen voor kinderen’, gezinnen werden kleiner en ook schoten de echtscheidingscijfers omhoog.
De derde feministische golf (vanaf ca. 1990 tot ca 2012): De strijd is uitgebreid naar meer gebieden. Hoewel ‘bevrijding van de vrouw’ en legalisering en uitbreiding van abortus en euthanasie nog steeds hoog op de agenda staan is de strijd nu meer multicultureel gericht en is er meer aandacht voor het milieu, legalisering van het homohuwelijk, recht op adoptie door homostellen en emancipatie van transgenders. In de praktijk zien we het man en vrouw zijn steeds meer samensmelten en rolverdelingen vervagen.
De vierde feministische golf (ca. 2012 tot nu…): Deze golf wordt gekenmerkt door intersectionaliteit. Dit is een concept dat aanduidt dat onderdrukkende structuren niet los van elkaar gezien moeten worden, maar hand in hand gaan. In deze golf komen alle (soms ingebeelde) ongelijkheden aan de orde. Racisme, genderongelijkheid, wit privilege, patriarchie, klimaatsverandering, sociale rechtvaardigheid en onbewuste bias zijn de hot topics van deze beweging.
Al deze bewegingen hebben ons denken, ook als christenvrouwen, zeer beïnvloed. Hoewel in eerste instantie motivaties misschien wel goed waren, zijn er toch heel veel dingen die haaks staan op het woord van God. Denk aan abortus, de genderideologie en het concept van het gezin als hoeksteen voor de samenleving. Eigenlijk valt dit allemaal onder de ‘filosofie en inhoudsloze verleiding volgens de overlevering van mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus. (Kol. 2:6-8). Daarom is het van zo’n groot belang dat we vast staan in Gods Woord.
Wanneer we denken aan man en vrouw zijn, kunnen we eigenlijk vier categorieën onderscheiden:
Sekse: Er zijn twee seksen. Mannelijk of vrouwelijk. Sekse wordt bepaald op basis van biologische verschillen (o.a. In de voortplantingsorganen). Sekse ligt al vanaf de conceptie vast. In onze gebroken wereld kan het zijn dat iemand geboren wordt met interseksualiteit. Dit is een zeldzame aandoening waarbij het lichaam zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken vertoont. Deze aandoening moet niet verward worden met transgenderisme.
Gender: Is de subjectieve zelfperceptie van het man of vrouw zijn. Gender beschrijft hoe je je voelt en niet wie je bent. Het is een psychologisch concept. Wanneer hoe je je voelt niet overeenkomt met je biologische sekse, spreek je van genderdysforie. Dit is mentaal lijden ten gevolge van de zondeval. Gender is eigenlijk een nieuw begrip wat pas sinds de laatste decennia in ons taalgebied gebruikt wordt. Helaas hecht onze cultuur nu steeds meer waarde aan het veranderen. De objectieve fysieke realiteit van ons lichaam moet tegemoet komen aan de subjectieve ideeën die wij over onszelf hebben.
Normen: Soms wordt ‘mannelijkheid en vrouwelijkheid’ bepaald door de cultuur. Specifiek mannelijke en vrouwelijke karaktereigenschappen worden geassocieerd met het man en vrouw zijn. Soms verwacht de cultuur dat je je als man of vrouw op een bepaalde manier gedraagt. Culturele verwachtingen zijn onvermijdelijk, en soms doen we er ook onbewust aan mee, maar het gaat bij man en vrouw zijn niet om de stereotypen die cultureel bepaald zijn. Het allerbelangrijkste is dat je levenskeuzes overeenkomen met de identiteit die God voor jou als man of vrouw ontworpen heeft.
Roeping: Dit is een categorie die de wereld niet kent. Hierbij kijken we niet naar wat de maatschappij of de cultuur van mannen of vrouwen verwacht, maar wat de Bijbel zegt. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar hebben een andere roeping. God heeft jou als vrouw ontworpen met eigenschappen als zorgzaamheid, ontferming, koestering en vertroosting. Je bent een leven-gever. De wereld heeft vrouwen nodig die leven vanuit deze roeping. Het is van groot belang dat wij als vrouwen het feminisme en werelds denken zien voor wat het is. Hoewel de intenties in het begin misschien goed waren heeft het feminisme generaties vrouwen de leugen geleerd dat buitenshuis werken en aan je carrière bouwen van meer waarde is dan je eigen kinderen opvoeden.
De enige weg tot echte vreugde en bevrijding ligt in Jezus. Alleen door Hem kunnen man-vrouw relaties weer harmonisch worden. Hij zag vrouwen, Hij was met ontferming over hen bewogen en Hij zag in liefde naar hen om. Tegelijkertijd zien we ook dat Hij altijd weer terugging naar het oorspronkelijke scheppingsmodel waarin vrouwen van gelijke waarde zijn, maar een andere roeping hebben. Het Evangelie geeft vrouwen echte vrijheid. Dat zien we door de geschiedenis heen en ook nu in onze tijd.
Elisabeth Elliot zei eens: Dat ik een vrouw ben, maakt mij nog geen ander soort christen. Maar dat ik een christen ben, maakt mij wel een ander soort vrouw.’ Vrouwen en mannen zijn anders en als vrouw heb je een heel speciale unieke taak. Een taak als moeder, als leven gevende, als geefster van barmhartigheid en mededogen. Wanneer je deze rol met vreugde omarmt, zal je echt vrede vinden en zal God de eer krijgen.