‘En die twee zullen tot één vlees zijn…’ (2)
Dit artikel is het tweede deel van de samenvatting van het mooie boek: ‘En die twee zullen tot één vlees zijn…’ (Huwelijk, seksualiteiten gezinsvorming in Bijbels licht). Geschreven door Dr. M. Klaassen.
Kinderen zijn een erfdeel des HEEREN, des buiks vrucht is een beloning’. (Psalm 127:3).
De Bijbel ziet het krijgen van kinderen als een lust, niet als een last. Er is een groot contrast tussen de vreugde van Psalm 127 en de wereld van vandaag.
Vier belangrijke factoren spelen hierin een rol. De invloed van secularisatie, de toegenomen individualisering, de emancipatie van de vrouw en zorgen om de toename van de wereldbevolking. Dit alles heeft ook Bijbelgetrouwe christenen niet onberoerd gelaten.
Vruchtbaarheid is zowel een gave als een opgave. God zegent mensen door hen kinderen te geven (een gave) en de mens is ook rentmeester en moet verantwoordelijkheid afleggen voor het bouwen en bewaren van de aarde. Het hebben van kinderen wordt in de Bijbel als grote zegen beschouwd en het niet krijgen van kinderen werd als groot verdriet gezien. God is een God van het verbond en het krijgen van kinderen mag een bijdrage leveren aan de uitbreiding en de opbouw van Gods Koninkrijk.
Behalve dat de bijbel laat zien dat het krijgen van kinderen een opdracht van God is, geeft Gods Woord ons weinig aanwijzingen als het gaat over de invulling van die opdracht. We hebben een eigen verantwoordelijkheid, maar het is heel belangrijk dat we onze motieven tegen het licht van de Bijbel houden. Verantwoordelijkheid moet gepaard gaan met afhankelijkheid. Wanneer we oprecht bidden of God ons schadelijke wegen of afwegingen wil laten zien, zal Hij ons hierin helpen.
Getrouwde stellen dienen in principe open te staan voor de kinderzegen, en ieder echtpaar mag daar op een unieke manier mee omgaan. De essentie van liefde in Bijbelse zin is de volledige overgave van jezelf aan de ander. Inclusief je vruchtbaarheid. Dit heeft gevolgen voor hoe je aankijkt tegen seksualiteit, gezinsvorming en anticonceptie.
Anticonceptie, met name de intrede van de pil heeft belangrijke gevolgen gehad. Vrouwen kwamen ‘vrij’ van de ‘last’ van hun vruchtbaarheid en konden meer meedoen in de maatschappij. De mogelijkheid kwam om seks te hebben zonder bang te zijn voor zwangerschap en de onlosmakelijke band tussen seksualiteit en voortplanting werd definitief gebroken. Dit alles had grote gevolgen…voor de demografie, voor emancipatie en arbeidsparticipatie en voor de seksuele moraal.
Dit zou veel christenen te denken moeten geven, maar helaas is dat veel te weinig gebeurd. Anticonceptie is door de eeuwen heen door de kerk afgewezen als zijnde niet in overeenstemming met Gods bedoeling, maar werd in heel korte tijd toch door veel christenen geaccepteerd. Toch zijn er de nodige bezwaren. Achter anticonceptie zit een ideologie die haaks staat op het christelijk geloof en de christelijke traditie. Anticonceptie is tegennatuurlijk (Gods prachtige geschenk van vruchtbaarheid is een last geworden die velen liever kwijt dan rijk zijn). Het gaat in tegen de essentie van de liefde (je houdt een stukje van jezelf achter, namelijk je vruchtbaarheid), het belemmert het genieten van elkaar en het verbreekt de door God gelegde eenheid tussen seksualiteit en vruchtbaarheid. Naast bovenstaande bezwaren zijn er ook nog andere bezwaren die kleven aan hormonale anticonceptie. Hormonale anticonceptie heeft gevolgen voor
het milieu (er komen heel veel oestrogenen vrij in het milieu), de pil kan een abortieve werking hebben en medisch gezien heeft de pil ook grote gevolgen op het lichaam van de vrouw. Kunstmatige anticonceptie grijpt in, in het lichaam (door lichaamsfuncties stop te zetten of te verhinderen).
Natuurlijke methodes echter, maken gebruik van de door God gegeven structuren van het lichaam. Echtparen mogen vrijmoedig genieten van Gods gave van seksualiteit. Wanneer een echtpaar open staat voor kinderen kunnen zij op elk gewenst moment seksuele gemeenschap hebben. Als echtgenoten om een geldige reden ervan overtuigd zijn dat een zwangerschap op dit moment minder wenselijk is mogen zij gebruik maken van het natuurlijk verloop van de cyclus van de vrouw. Wie rekening houdt met het natuurlijke ritme van het lichaam, ook als een zwangerschap niet wenselijk geacht wordt, blijft een principiële openheid behouden voor het leven. Een openheid die door kunstmatige anticonceptie bewust geblokkeerd wordt. Een natuurlijke methode bevordert eerder een houding van afhankelijkheid, dan het gebruik van anticonceptie. Het besef dat God boven ons staat, Die anders kan beslissen dan wij, houdt ons afhankelijk. Wanneer een echtpaar om medische redenen geen kinderen mag krijgen, kan anticonceptie een uitkomst bieden. Het is van belang om de genomen beslissing van tijd tot tijd opnieuw af te wegen.
De kinderzegen kan ook uitblijven. Dit is voor echtparen vaak een groot verdriet. Voor velen is dit een levenslang kruis. Hoewel de kinderzegen belangrijk is, zijn met de komst van Christus zaken als familie, huwelijk en kinderzegen in een ander licht komen te staan. Familiebanden zijn ondergeschikt geworden aan de zaak van Gods Koninkrijk.
Binnen de gemeente van Christus is niet onze levensstaat het belangrijkste -gehuwd of ongehuwd, kinderen of geen kinderen -, maar onze verbintenis met de Heere. De christelijke gemeente is een plek waar iedereen zich welkom en veilig weet. Kinderen krijgen is een roeping, maar het is wel een roeping die misschien niet voor alle echtparen geldt. Wie geen kinderen heeft, kan op andere manieren ‘vruchtbaar’ zijn en anderen tot zegen zijn. Elk echtpaar dient voor Gods aangezicht een beslissing te nemen over hoe om te gaan met onvruchtbaarheid en de mogelijke behandeling daarvan. Risico’s en ethische dilemma’s en impact op het leven dienen daarbij zorgvuldig in overweging genomen te worden. Hoe moeilijk en zwaar kinderloosheid ook kan zijn, door Gods genade is het mogelijk om dit te accepteren en een plekje te geven. Beproevingen in ons leven zijn niet zinloos. In God is de kracht om elke beproeving te dragen.
Dr. M. Klaassen is getrouwd met Katrien en samen hebben zij vier dochters. Dr. Klaassen is predikant van de Hervormde gemeente te Arnemuiden.